פרשת כי תבוא



"וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם, וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְקֹוָק לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ" (כו, ב-ג)


ביכורים

כיצד נראתה הבאת בכורים בזמן שבית המקדש היה קיים?

מדוע אין מביאים בכורים לירושלים היום?


המצוה. מצות עשה להביא למקדש בכורים מפירות שגדלו מאדמתו, שנאמר (שמות כג יט; שם לד כו): רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱלֹקֶיךָ (רמב"ם בכורים פ"ב ה"א), והם נתונים לכהנים אחר הנחתם בעזרה (תוספתא חלה פ"ב; בבא קמא קי א; רמב"ם בכורים פ"א ה"ה והי"ד).

ההפרשה. כיצד מפרישים הבכורים? יורד אדם בתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, אשכול ענבים שביכר, רימון שביכר, קושרו בגמי ואומר: הרי אלו בכורים (בכורים פ"ג מ"א; רמב"ם בכורים פ"ב הי"ט). לא הפרישם במחובר ולא קרא להם שם ותלשם, הרי זה מפריש אחר שנתלשו (רמב"ם שם).

ההעלאה. כיצד מעלים את הבכורים? כל העיירות שבמעמד מתכנסות לעיר של המעמד (בכורים פ"ג מ"ב; רמב"ם פ"ד הט"ז), כדי שלא יעלו יחידים, שנאמר (משלי יד כח): בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ (רמב"ם שם, ועי' להלן פרשת וזאת הברכה). ולנים ברחובה של עיר (בכורים שם; רמב"ם שם), ולא היו נכנסים לבתים מפני חשש של אוהל הטומאה (תוספתא שם פ"ב ובירושלמי שם פ"ד ה"ה בשם ר' חלפתא; רמב"ם שם). ובשחר הממונה אומר: קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל ה' אֱלֹקֵינוּ (ירמיה לא ה). והשור הולך לפניהם, וקרניו מצופות זהב, ועטרה של זית בראשו (בכורים שם מ"ב ומ"ג; רמב"ם שם), להודיע שהבכורים הם משבעת המינים (רמב"ם שם), והזית הוא הנאה שבאילנות (פירוש המשניות לרמב"ם שם), והשור יקרב של